Folklor jest istotnym komponentem rodzimego dziedzictwa kulturowego, twórczości ludowej. Kształcąc u dzieci postawę estetyczną i wychowując do twórczego odbioru sztuki, wywołujemy u niego potrzebę doznań artystycznych jako odbiorcy i jako twórcy. Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje się szczególną otwartością, szczerością i wrażliwością, jest ono w sposób naturalny ciekawy i spontaniczny. Dostrzega ono piękno w dziełach plastycznych, muzycznych, literackich, w otaczającym środowisku i odczuwa potrzebę wyrażania go przez twórczość artystyczną, ludową. Poznanie tego swoistego języka umożliwia dziecku odzwierciedlenie w jego twórczości naturalnej potrzeby ekspresji. Instruktor Rękodzielnictwa Pani Małgorzata Bołka zawitała w grupie Słoneczek w celu wykonania razem z dziećmi pałuckiego łańcucha na choinkę. Dzieci otrzymały małe kawałki kolorowej bibuły, z której miały wykonać harmonijkę. Praca z maluchami okazała się prawdziwym wyzwaniem podczas zawijania cienkiej bibułki w układzie harmonijkowym. Nieprzeciętną zdolnością wykazały się czterolatki, które przewlekały malutkie kawałki słomki przez igłę, a później przekłuwały gotową zwiniętą bibułkę w ten sposób tworząc piękny, kolorowy łańcuch. Słoneczka muszą jeszcze przejść wiele ćwiczeń, aby stać się ekspertem w dziedzinie sprawności manualnej. Zajęcia z rękodzielnictwa pozwoliły dodatkowo rozwijać zdolności twórcze dziecka i stymulować jego kreatywność, a zadania dostosowane do jego wieku ćwiczyły spostrzegawczość i logiczne myślenie oraz koordynację wzrokowo ? ruchową. Stwarzanie dzieciom sposobności do odpowiednio kierowanego odbioru dzieł sztuki i do własnej twórczości jest jednym z warunków prawidłowego rozwoju osobowości dziecka w dziedzinie doznań artystycznych i w wychowaniu wartościowego, pełnego człowieka.
materiał:PS 2 Szubin
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz