Wiele osób zmęczonych pracą na etat marzy o założeniu własnej działalności. Pomysłów mamy wiele, ale część z nich gaśnie tuż po analizie własnych możliwości finansowych. Jednak po spełnieniu odpowiednich warunków, można otrzymać dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Co zrobić, aby je dostać?
Dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej można uzyskać z urzędu pracy - w ten sposób państwo realizuje program motywujący bezrobotnych do podejmowania zatrudnienia. Tego typu dofinansowanie przysługuje wyłącznie tym, którzy jeszcze nie rozpoczęli działalności gospodarczej.
Środki z budżetu miasta na początek działalności gospodarczej mają bezzwrotny charakter, jeśli beneficjent spełni określone w regulaminie warunki. Z tego względu dobrze jest, by przyszły przedsiębiorca, dokładnie zaplanował swój debiut na rynku.
Wnioski o dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej wymagają rozpisania biznesplanu - na jego podstawie urząd oceni pomysł przyszłego przedsiębiorcy i zadecyduje o przyznaniu (lub nie) dofinansowania. Biznesplan powinien zawierać:
Po terminie granicznym składania wniosków, komisja z urzędu podejmuje i dostarcza wnioskodawcom decyzję o przyznaniu lub odmowie dofinansowania w ciągu 30 dni od złożenia wniosku.
Jeśli otrzymasz dotację, zawierasz pisemną umowę o dofinansowanie z powiatowym urzędem pracy. Następnie po dwóch miesiącach od rozpoczęcia samozatrudnienia przedkładasz w urzędzie ewidencję wydatków, popartą fakturami. Jeśli tego nie dokonasz, masz obowiązek zwrócić otrzymaną dotację wraz z ustawowymi odsetkami.