Statki, podobnie jak pojazdy lądowe, wymagają regularnych przeglądów, które potwierdzają ich zdolność do bezpiecznego użytkowania. W przypadku jednostek pływających kluczowym elementem tych działań jest tzw. remont klasowy. Jak tłumaczą specjaliści z etmal.com.pl, jest to proces gruntownego przeglądu i naprawy statku, który odbywa się zgodnie z wymogami Towarzystw Klasyfikacyjnych. Jego celem jest nie tylko zapewnienie sprawności technicznej, ale przede wszystkim bezpieczeństwa załogi, ładunku i środowiska morskiego. Remont klasowy to standardowa procedura w cyklu eksploatacyjnym statku, która nie podlega dowolności — jest obowiązkowa. Od jej przeprowadzenia zależy, czy statek może kontynuować rejsy na wodach międzynarodowych.
Za obowiązkowe przeprowadzanie remontów klasowych odpowiadają towarzystwa klasyfikacyjne, takie jak DNV (Det Norske Veritas), PRS (Polski Rejestr Statków), Lloyd’s Register czy Bureau Veritas. Te niezależne organizacje nadzorują, czy jednostki pływające spełniają normy techniczne i bezpieczeństwa określone w międzynarodowych przepisach. Wydanie lub przedłużenie tzw. świadectwa klasy — dokumentu potwierdzającego zdolność statku do żeglugi — możliwe jest wyłącznie po pozytywnym wyniku takiego przeglądu. Brak ważnej klasy oznacza automatyczne wycofanie jednostki z eksploatacji. Instytucje te działają na podstawie przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), której regulacje są respektowane przez większość państw — dzięki temu standardy remontów są ujednolicone na całym świecie.
Remont klasowy wykonuje się cyklicznie, zazwyczaj co 5 lat, choć niektóre elementy statku mogą wymagać kontroli co dwa i pół roku. Zakres przeglądu zależy od typu jednostki, jej wieku oraz specyfiki eksploatacji, jednak zawsze obejmuje kluczowe systemy — od kadłuba, przez układy napędowe, po systemy hydrauliczne i elektryczne oraz systemy manewrowania, sygnalizowania i bezpieczeństwa. Szczegółowe badania stanu technicznego prowadzone są zarówno w stoczni, jak i na wodzie, przy udziale inspektorów klasyfikacyjnych. Ocenie podlegają m.in. grubość poszycia kadłuba, stan urządzeń pokładowych, systemów bezpieczeństwa oraz dokumentacja techniczna. W razie stwierdzenia usterek, remont klasowy obejmuje również naprawy i modernizacje, które muszą być zakończone przed ponownym dopuszczeniem statku do służby — celem tych działań jest eliminacja ryzyka awarii i wypadków na morzu.
Ze względu na zakres i wagę działań, remont klasowy warto powierzyć firmie z dużym doświadczeniem, zapleczem technicznym i certyfikatami wymaganymi przez towarzystwa klasyfikacyjne. Przykładem takiego partnera jest firma Etmal z Gdyni, która od ponad 25 lat realizuje kompleksowe remonty jednostek pływających. Dzięki mobilnym zespołom i własnym halom serwisowym, Etmal może przeprowadzić remont klasowy, dostosowując zakres usług do indywidualnych potrzeb armatora.
Firma posiada niezbędne certyfikaty ISO i uznania PRS, a także doświadczenie we współpracy z marynarką wojenną i przemysłem offshore. Zespół ponad 40 specjalistów zapewnia kompleksowe wsparcie na każdym etapie — od diagnostyki po uruchomienie urządzeń.