Zamknij

Doradztwo prawne dla medycyny estetycznej

13:07, 20.07.2020 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:08, 20.07.2020

Błędy lekarskie zdarzają się w diagnozie, podczas leczenia, operacji, porodu, zabiegów medycyny estetycznej i kosmetologicznych. Błędem jest także nierozpoznanie choroby. Zabiegi branży beauty: wstrzykiwanie botoksu, wypełnianie zmarszczek, odsysania tłuszczu, powiększania piersi i ust, makijażu permanentnego są obarczone ryzykiem błędu i niezadowolenia pacjentów. Porady prawnej potrzebują pacjenci oraz właściciele gabinetów kosmetycznych.

Doradztwo dla właścicieli klinik i gabinetów kosmetycznych

Prawo w kosmetologii kojarzy się z roszczeniami pacjentów niezadowolonych z efektów zabiegów lub osób, które wystąpiły skutki uboczne. To jedynie jeden z wielu problemów w branży estetycznej. Prawo w kosmetologii adwokat-seidel.pl to także szkolenia dla właścicieli i osób zarządzających ośrodkami SPA i gabinetami kosmetycznymi. Dzięki tym szkoleniom uczestnicy dowiadują się, jak rozwiązywać bieżące problemy prawne w prowadzonej działalności, np.: jak przygotować dokumenty dotyczące zgód, ankiety, jak prowadzić dokumentację medyczną.

Czy wypłacać niezadowolonym klientom roszczenia pieniężne?

To pytanie bardzo często zadają właściciele klinik beauty, ośrodków SPA i gabinetów kosmetycznych. Odpowiedź nie jest oczywista, a prawo w kosmetologii jest dosyć skomplikowane. Na pewno ważne jest, aby w razie takiej sytuacji konsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie medycznym. Niestety, bywa, że pewne grupy klientek notorycznie procesują się z klinikami medycyny estetycznej, wykorzystując fakt, że ich właściciele obawiają się negatywnych opinii w internecie i wolą zapłacić w zamian za spokój. Poddanie się i wypłacanie pieniędzy od razu tylko zachęci innych klientów do podobnych zachowań. O wiele lepszym rozwiązaniem i zgodnym z prawem w kosmetologii jest rozpoznanie, czy zabieg został przeprowadzony właściwie, czy rzeczywiście zdarzyły się uchybienia.

Dokumentacja to podstawa

W sporach o jakość usług najważniejsza jest dokumentacja medyczna. Prawo w kosmetologii egzekwuje się na podstawie dokumentów. Podstawą jest karta pacjenta i świadomie wypełniona zgoda na zabieg. Zalecenia pozabiegowe powinny przekazane pisemnie i podpisane przez pacjentkę Trzeba sprawdzić, czy sprzęt, na którym wykonywano zabieg był sprawny i jest regularnie serwisowany. Karta gwarancyjna i książeczka serwisowa sprzętu to ważna dokumentacja obrazująca stan sprzętu medycznego. Istotne jest sprawdzenie, czy urządzenie miało właściwie ustawione parametry podczas zabiegu, czy zostały one umieszczone w dokumentacji zabiegowej i podpisane przez klientkę/klienta. Kolejną istotną informacją jest to, czy zastosowany preparat był dopasowany do potrzeb skóry klientki. Prawo w kosmetologii adwokat-seidel.pl/specjalizacja/prawo-w-branzy-beauty wymaga przedstawienia dowodów na prawidłowe wykonanie zabiegu, np.: zdjęcie pacjentki przed i po interwencji medycznej oraz wymaga od osoby wykonującej zabieg posiadania określonych kwalifikacji – kierunkowego wykształcenia i doświadczenia w przeprowadzaniu zabiegów. Wymagane są od kliniki/gabinetu posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, która pozwala odesłać osobę składającą roszczenie do ubezpieczyciela.

Uchybienia w procedurach

Klinika lub gabinet, który zastosował wszystkie procedury i ma dowody na prawidłowe wykonanie zabiegu, nie musi obawiać się roszczeń i nie musi wypłacać pieniędzy niezadowolonej klientce. Nie należy ulegać presji, a na ewentualne zgłoszenie szkody trzeba odpowiedzieć krótko i konkretnie, że wszystkie procedury i wymogi zostały zachowane. W gorszej sytuacji są kliniki, które nie pilnowały prawidłowego sporządzania dokumentacji lub popełniły błąd, np.: w sztuce medycznej lub przygotowaniu sprzętu. Lepszą drogą od drogich procesów jest zawarcie ugody z klientką i wypłacenie pieniędzy. Ugodę najlepiej skonsultować z prawnikiem. Musi się w niej znaleźć zapis, że uzgodniona i wypłacona kwota wyczerpuje wszelkie roszczenia klientki i kończy przykrą dla obu stron sprawę. Jeżeli takiego zapisu nie będzie osoba, która czuje się poszkodowana, może wystąpić do sądu o jeszcze większe odszkodowanie. W przypadku gabinetów kosmetycznych i klinik urody, klientki dość często wygrywają takie sprawy przed sądem. Prawo w kosmetologii jest po to, aby chronić interesy obu stron i zagwarantować bezpieczeństwo zabiegów upiększających. Przed każdą decyzją odnośnie postępowania w przypadku zgłoszenia szkody, dobrym pomysłem jest konsultacja z prawnikiem, który podpowie , jak korzystnie rozwiązać problem i zapobiec szarganiu wizerunku gabinetu lub kliniki. Poszkodowane pacjentki najczęściej oczekują przeprosin i odszkodowania. Mają coraz większą świadomość praw pacjenta.

Błędy medyczne zdarzają się w każdej dziedzinie medycyny. Próba porozumienia się z pacjentem to klucz do uniknięcia procesu. Argumenty muszą być podparte starannie prowadzoną dokumentacją, na której znajdują się podpisy osoby mającej wątpliwości co do właściwego wykonania zabiegu. Przy okazji konfliktu z pacjentami, warto mieć świadomość, że klienci oceniają dane i je polecają znajomym.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%